Alt du bør vide før dit besøg

Herunder kan du læse om de praktiske rammer, der gør sig gældende for alle de kurser, som vi selv afholder, og som du kan læse om i vores kursusprogram.

Højskolen
Rammerne for vores kurser er Øernes Højskole i den gamle Østre Skole på Sejerø. Bygningerne er gamle men charmerende, og vi renoverer med bæredygtighed for øje og vil bevare ånden fra landsbyskolen. Derfor har vi genbrugt så meget af den originale bygning og inventar som muligt og valgt bæredygtige løsninger som varmepumpe, hørisolering, lermaling og solceller.

Adressen er: Kongstrupvej 40, 4592 Sejerø.
Man kommer til øen med færgen fra Havnsø

Højskolen er i to etager, og der er ingen elevator eller anden handicapadgang til førstesalen.

Værelser
Skolen er i dag renoveret, så den rummer 6 dobbeltværelser, 1 enkeltværelse, 6 alkover, fælles baderum, spiselokale med plads til 20, skolestue, bibliotek og industrikøkken. I den tilhørende have er anlagt 3 sheltere med min. 8 sovepladser.

De fleste værelser er dobbeltværelser, og der er fælles bad på gangene. Vi har tilstræbt en indretning, der afspejler, at vi mener det alvorligt med bæredygtige løsninger.

Det er muligt ved tilkøb at sikre sig enkeltværelse, eller hvis man ønsker anden overnatning på øen, finder vi også ud af det, når du tilmelder dig til kurset.

Det er muligt at leje sengelinned og håndklæder for 110 kr. pr. person. Beløbet afregnes ved ankomst.

Til familiekurserne er det muligt at overnatte i telt på grunden eller i alkoven for børnene.

Maden
Der er mad inkluderet i alle kurser. Se programmet for det enkelte kursus for at se, hvor mange måltider det drejer sig om.

Maden er naturligvis økologisk og hjemmelavet, og vi bruger årstidsbestemte og lokalt producerede råvarer, så meget vi kan. Forvent god, grov kost med mest grønt og mere fisk end kød.

Hvis maden er en aktiv del af kurset, og menuen er anderledes, vil det stå beskrevet i kursusbeskrivelsen.

Naturen omkring
Øernes Højskole ligger midt i naturen, og vi har tre shelters i baghaven, og havet ligger for enden af grunden. Blæsten er en naturlig følgesvend på øen, og vind og vejr kan mærkes på kurserne.

Mærkbart formål
I vores hverdag såvel som i vores kurser tager vi udgangspunkt i de 17 Verdensmål, og vi søger sammen at finde løsninger på at udvikle en mere bæredygtig fremtid.

Øernes Højskole ønsker endvidere at sætte fokus på den stigende affolkning af småøerne og landdistrikterne.

Småøerne rummer en særlig kultur og identitet, hvor sociale netværk spiller en stor rolle, og hvor alle er involveret i at få øen til at fungere og overleve. Øernes afgrænsning gør, at man lever mere i dybden end i bredden. Disse kvaliteter vil vi gerne bruge som eksperimentarium for at udvikle nye og bæredygtige løsninger.